python

python

آموزش پایتون
python

python

آموزش پایتون

حلقه‌های تکرار - قسمت اول - حلقه for

در این قسمت از آموزشمون می‌خوایم حلقه‌های تکرار را در پایتون بررسی کنیم؛ کلا توی پایتون ما دوتا حلقه تکرار داریم که یکی حلقه for و دیگری while  است که ما در این قسمت به حلقه for می‌پردازیم و در قسمت بعدی while را بررسی می‌کنیم.

for

حلقه for اصولا برای کارهایی مثل اجرای یک کار به یک تعداد خاص و پیمایش یک توالی استفاده می‌شود که هر دوی این حالت‌ها را با مثال بررسی می‌کنیم .در کل ساختار حلقه for به شکل زیر است :

>>> for i in range (2) :

                    print ('hello')

خب حالا بیاید ببینیم توی کد بالا چی نوشتیم. در قسمت اول ما مثل همیشه دستور مدنظرمون رو نوشتیم که کلمه «for» است و بعد از اون یک حرف قرار دادیم که ما برای قرار دادن این حرف هیچ محدودیتی نداریم و می‌توانیم هر چیزی قرار دهیم (من همیشه از حرف i استفاده می‌کنم) و بعد از قرار دادن اون حرف یا کلمه از تابع «range» استفاده می‌کنیم، کار این تابع این است که حلقه را به تعدادی که توی آرگومان اون نوشته شده تکرار کنه (که اینجا تعدادمون 2 تاست) و در آخر مثل همیشه یه دو نقطه گذاشتیم و او مدیم پایین و کاری رو که میخوایم انجام بشه نوشتیم . متن پایین جواب قطعه کد بالاست .

hello

hello

در کد بالا ما یک حلقه تکرار ایجاد کردیم که دستور «print ('hello')» را به تعداد دو بار تکرار می‌کند.حالا بیاید یک مثال از پیمایش یک توالی حل کنیم :

>>>for i in 'hello' :

                   print (i)

در درس استرینگ‌ها که جلوتر به آن می‌رسیم ساختار داده استرینگ رو بررسی می‌کنیم و از اون استفاده می‌کنیم ولی برای فهمیدن کد بالا یک نکته به شما می‌گم :

هر کاراکتر در یک استرینگ، یک عددی دارد که از صفر شروع می‌شه و تا بینهایت ادامه داره به متن پایین توجه کنید :

hello : 0 = h , 1 = e , 2 = l , 3 = l , 4 = o

فکر کنم متوجه منظور من شده باشید ولی هدف من از گفتن این نکته چیز دیگه‌ای هست. در حلقه for  اون حرفی که ما قرار می‌دیم هر بار تبدیل به یک عدد از صفر تا بینهایت می‌شه و به حلقه ورود می‌کنه؛ حالا در قطعه کد بالا حرف i اولین بار به عدد صفر تبدیل شده و وارد استرینگ می‌شه و کاراکتری که در استرینگ متناسب عدد صفره، «h» است و بعد متغیر i تبدیل به h می‌شه و وارد حلقه می‌شه و دستورات رو اجرا می‌کنه و اینکار همینطور ادامه پیدا می‌کنه تا به آخرین استرینگ برسه.متن پایین نتیجه کد بالاست :

h

e

l

l

o

لطفا انتقادات و پیشنهادهای خودتون رو درباره آموزش‌ها بنویسید تا بتونم آموزش‌های بهتری قرار بدم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد