python

python

آموزش پایتون
python

python

آموزش پایتون

عملگرهای منطقی (and , or)

در این قسمت می‌خواهیم با هم و با استفاده از دستورات شرطی به آموزش عملگرهای منطقی بپردازیم.

عملگرهای منطقی

همانطور که از اسمشان معلوم است این دستورات به معنای (و) و (یا) هستند. در درس احتمالات شاید با این نوع مثال مواجه شده باشید که می‌گوید «یک تاس را میندازیم. احتمال اینکه هر دو تاس 5 بیاید چقدر است ؟» در این سوال طراح، یک شرط تعیین کرده که تاس اول و تاس دوم 5 بیاید پس ما دو حالت را در هم ضرب می‌کنیم؛ این همان «و»ای هست که در عملگرهای منطقی استفاده می‌کنیم. حال همین مثال درباره «یا» نیز کاربرد دارد به این جمله دقت کنید «دو تاس را می‌ندازیم. احتمال اینکه یکی از تاس‌ها 5 بیاید چقدر است ؟» در این مثال هم، می‌شود به وضوح شرط را دید که می‌گوید «یا تاس اول 5 بایید یا تاس دوم » پس می‌توان عملگرهای منطقی را در ریاضی هم بکار برد.

مثال برنامه‌نویسی

برای تمرین می‌خواهیم کدی بنویسیم که تشخیص دهد دو عدد متوالی هستند یا نه برای این کار به قطعه کد زیر توجه کنید :

>>> a , b = 2 , 3

>>> sum_a = a + 1

>>> sum_b = b + 1

>>> if sum_a == b or sum_b == a :

print ('متوالی')

else :

print ('نا متوالی')

متوالی

حال بیایید به توضیح کد بالا بپردازیم. در خط اول ما دو تا متغیر تعریف کردیم (شما می‌‌توانید متغیرها را از کاربر دریافت کنید) که a مساوی 2 و b مساوی 3 است. در ادامه همانطور که می‌دانید دو عدد متوالی اعدادی هستند که پشت سر هم هستند مثل 2 و 3 یا 78 و 79 و ... حالا با توجه به این تعریف اگر ما به عدد کمتر یک واحد اضافه کنیم با عدد بزرگتر برابر می‌شود پس ما دو تا متغیر دیگه نیاز داریم، یکی جمع a با 1 که sum_a هست و دومی جمع b با 1 که sum_b هست و در نهایت ما یک شرط قرار می‌دهیم که به زبان انسان در آن می‌گوییم «اگر a بعلاوه 1(sum_a) برابر b بود یا b بعلاوه 1 (sum_b) برابر a بود بیا «متوالی» رو چاپ کن در غیر این صورت «نامتوالی» رو چاپ کن.» تمام ما الان با استفاده از متغیرها،‌ دستورات شرطی و عملگرهای منطقی یک برنامه‌نوشتیم.

  • ناگفته نماند استفاده از and هم به همین شکل است ولی فرق and و or در این است که در or اگر یکی از شرط‌ها درست باشد کار را انجام می‌دهد ولی در and حتما باید هر دو شرط درست باشد .

آموزش ویدیویی


لطفا انتقادات و پیشنهادهای خودتون رو درباره آموزش‌ها بنویسید تا بتونم آموزش‌های بهتری قرار بدم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد